Thursday, October 2, 2014

Solbrud–Helenium autumnale

2014-07-16 Hagen i Høllesli (37)

Solbrud er en fantastisk vakker plante. Den danner store, kraftige tuer, rundt en meter høye, og dette bildet er tatt i midten av juli. I år har den blomstret sammenhengende fra begynnelsen av juli til nå (begynnelsen av oktober). Den danser i vinden, og sorten på bildet ‘Moerheim Beauty’ er virkelig en energibombe fargemessig!

Det finnes også andre navnesorter – og hvis man har lyst på litt fargevariasjon kan man så solbrud.

2014-09-08 Høllesli (53)

I fjor sommer sådde jeg en pose med blandede frø, og dette er en av plantene jeg fikk. Her følger et par bilder av andre frøplanter:

2014-09-08 Høllesli (58)

Denne er nesten rent gul, men har litt oransje i seg.

2014-09-08 Høllesli (69)

Her er det mer oransje, men ikke så mørk som ‘Moerheim Beauty’. – Jeg er imidlertid veldig godt fornøyd med plantene jeg sådde – eneste jeg angrer litt på er at jeg ikke plantet ut flere av dem – jeg syntes nemlig ikke jeg hadde plass nok, så det var en del som bare gikk på komposten! DET skulle jeg ikke gjort!

Du kan altså formere solbrud fra frø – men du kan også dele planter (og det gjør du gjerne om våren!). Vil du ha en som er helt lik en du har i hagen må du nok ta en stikling, men les mer om formering av solbrud her.

Knut Olav

No comments:

Post a Comment